Skip to main content

Ke rumah ingatan


Buku-buku awal saya tidak pernah saya sebut di mana-mana, juga di dalam blog ini kerana saya tidak mempunyai ingatan yang baik tentang mereka. Tetapi Internet memberitahu mereka wujud. Setelah berunding dengan diri sendiri, saya ingin berbicara tentang mereka serba sedikit.

Dahulu, kecenderungan saya melepaskan tekanan belajar ialah dengan menulis tanpa terikat dengan syarat-syarat bagaimana menghasilkan sebuah karya yang baik (bahkan saya tak tahu pun). Saya tulis dalam komputer (14 tahun lalu komputer besar gedebak oiii) saya cuma menulis dan tinggalkan mereka dalam disket (banyak yang hilang akibat trojan) atau di mana-mana saja tanpa terfikir ingin menghantarnya ke mana-mana penerbitan.

Hendak dijadikan cerita, pada suatu hari (pagi rasanya, hari Khamis) pemilik rumah penerbitan Ghost Writer menelefon saya dan memaklumkan bahawa beliau telah menerima manuskrip yang saya hantar (Ah??) dan bersetuju menerbitkan. Oh ok! Saya jadi pelik. Seminggu kemudian teman serumah saya (rumah sewa waktu belajar) beritahu beliau yang menolong saya hantar manuskrip (5 semuanya!) saya pada waktu itu tidak ingat pun tajuk (mungkin ada manuskrip belum ada judul dan belum siap sangat pun) kerana beliau rasa seronok membaca tulisan saya (tulisan budak-budak mentah) pada waktu itu dan kebetulan beliau peminat tegar Ahadiat Akasah tetapi beliau tiada bakat menulis. Dalam hati saya kata; ini tentu menyeronokkan tetapi saya berasa biasa-biasa saja kerana pada saya semua manuskrip itu umpama latihan.

Saya katakan saya tidak mempunyai ingatan mengenai mereka kerana setelah terbit, saya tidak menerima sesen pun bayaran, apatah lagi naskah penulis. Kebetulan, beberapa bulan selepas buku-buku itu terbit, saya berpindah alamat, pulang ke Kota Kinabalu dan menukar nombor telefon. Sedangkan teman serumah saya menggunakan alamat rumah sewa kami. Beberapa teman saya berkata (sebenarnya merungut) terlalu banyak kesilapan teknikal pada buku-buku tersebut. Tiada suntingan. Tiada pembetulan fakta. Saya tidak menjawab kerana itu bukan salah saya. Tetap saja sampai sekarang saya mengiktiraf buku pertama saya ialah Gadis Adikara kerana saya menulisnya lebih awal daripada semua manuskrip yang diteritkan oleh GW, beberapa tahun lebih awal.


Percaya atau tidak, sehingga kini, 15 tahun rasanya, saya belum pernah membaca buku-buku tersebut (kecuali Rumah Sewa, itu pun dihadiahkan oleh arwah ibu saya yang terserempak dengan buku itu di kedai buku. Saya berasa jauh daripada mereka persis mereka anak luar nikah tetapi sejak beberapa bulan kebelakangan ini pintu hati saya terbuka untuk mencari mereka di kedai buku lama atau membeli secara terus dari talian. Membaca mereka, rasa ingin menangis. Saya kini telah jauh dewasa. Semoga ada kesempatan buat saya menekuni mereka kembali dan mencari cara mengeluarkan mereka dari ruang sempit yang penuh kelemahan dan kesilapan (telah pernah saya lakukan menerusi buku Pesona Sandora yang saya ubah suai dari buku asal Rumah Sewa), atau setidak-tidaknya selepas ini saya akan menyebut mereka di depan khalayak supaya mereka tidak berkecil hati.

(Yunsunmiey Natalia, Slam Dunk, Bintang Jatuh, Rumah Sewa dan Antara Dua Fantasi), hairan betul saya pada diri sendiri, dari mana saya mendapat keyakinan atau ilham menulis mereka lebih sedekad lalu? Saya akan membongkar ingatan saya tentang hal ini dalam tulisan saya di lain waktu.


*Pesanan untuk adik-adik (terutama bakal penulis) yang tinggal beramai-ramai dengan teman di bawah satu bumbung rumah sewa, jangan biarkan komputer peribadi anda tanpa privasi*



Salam hormat.

RM



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

biodata ruhaini matdarin

http://ruhainimatdarin.simplesite.com/

Ruhaini Matdarin dilahirkan pada 16 Mac 1981, di Kota Kinabalu, Sabah. Mendapat pendidikan sehingga Sarjana Kewangan, Universiti Sains Malaysia, pernah berkhidmat sebagai juruaudit, pengurus kewangan dan penasihat kewangan di beberapa buah syarikat pembinaan dan konsultansi. Pernah berkhidmat di Tak Community Collegge sebagai tenaga pengajar separuh masa program budaya Asean 2012-2013. Bermula tahun 2016 memilih untuk bekerja secara freelancer supaya boleh menulis pada bila-bila masa yang disukai dan melakukan perkara lain yang lebih bermanfaat selain bekerja keras hanya untuk membayar bil dan cukai-cukai. Ahli Badan Bahasa dan Sastera Sabah serta ahli seumur hidup Penulis Nasional (PENA).  Menjadi pembimbing dan mentor bagi MPR peringkat negeri Sabah, bengkel penulisan novel dan cerpen anjuran unit Penerbitan DBP cawangan Sabah serta sejak tahun 2013. Alumni Mastera novel 2016. Pengasas bersama SUNTIK, sebuah program bicara karya eceran (puisi da…

Novel Jendela Menghadap Jalan - sebuah trivia; bahagian 1

Saya fikir saya harus menulis mengenai entri ini memandangkan novel ini menjadi teks kajian pelajar (juga guru-guru sekali) yang mungkin tertanya-tanya setiap sesuatu di sebalik simbol tempat, watak serta latar yang membangunkan cerita. Saya gunakan teknik 'cantuman idea' yang bermakna tidak keseluruhan cerita berlaku di kampung datuk. Kampung yang jendela-jendelanya menghadap ke jalan dibina oleh cantuman-cantuman idea. Ia wujud tetapi tidak pada satu latar. Ia wujud disebabkan oleh cantuman-cantuman idea hasil daripada perjalanan saya. Ia sebuah fiksyen. 
Misalnya begini. Watak nenek, beliau seorang berketurunan Cina, itu betul. Idea watak ini saya tulis selepas kunjungan di Kampung Cina, Terengganu. Usia kampung ini sekitar 300 tahun, menjadi tempat pedagang singgah dari Selatan China. Kedai-kedai lama sudah banyak diubahsuai dan dijadikan kafe, restoran serta rumah tumpangan dengan ciri moden. Rata-rata generasi baharu di kawasan kampung ini dipanggil Peranakan. Ia terletak…

Memori mengenai Jendela Menghadap Jalan

Memori ketika menulis novel ini agak kabur dalam ingatan saya tetapi ia ditulis semasa arwah ibu masih di sisi. Sepuluh tahun sudah berlalu. Saya memulakan kerja-kerja mengarang naskah awal novel ini pada pertengahan tahun 2007, tanpa sebarang hasrat hendak menghantarnya ke mana-mana penerbitan. Namun dorongan utama saya untuk terus meneruskannya apabila saya membaca novel Sally Morgan berjudul My Place - sebuah novel lama pengarang Australia. Kini, saya tidak lagi mengingati akan plot buku tersebut namun saya sentiasa mengenang akan keindahan langgam bahasanya. 
Pada hari ini, novel ini dikaji oleh para pelajar di empat buah negeri (Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak) saya juga tidak pernah berhasrat novel ini menjadi bahan kajian sepertimana saya tidak menyimpan keyakinan tinggi ketika menghantar manuskrip novel ini kepada sekretariat Hadiah Sastera Kumpulan Utusan bagi tahun penilaian 2008. Sehinggalah pada suatu hari, pada penghujung bulan Februari atau awal Mac 2009 (rasa-ras…