king of the sea dan dina zaman

Saya tidak ingat bila kali pertama saya mulai mengikuti tulisan-tulisan Dina Zaman di akhbar tetapi saya membaca bukunya I am Muslim beberapa tahun lalu. Terus tertarik. 






Sementara King Of The Sea ini, "Sangat Melayu" meskipun ditulis dalam bahasa Inggeris. Saya sangat suka dengan cara Dina Zaman bercerita, sederhana tetapi berbekas - terus sampai ke hati. 

Sembilan buah cerita, masing-masing berdiri sendiri. Ada cerita dongeng. Ada cerita syirik. Ada cerita tentang persepsi. Ada cerita tentang Melayu dan perangai azali mereka yang sampai bila-bila memang sukar hendak diubah.  Bomoh paling banyak mendominasi (selain bunian, sikit-sikit panggil bomoh setiap kali ada sesuatu yang tidak kena dalam hidup keluarga Melayu, terutama dekat laut dan nelayan). Sebuah reaslime yang mengasyikkan tetapi membangunkan.

Saya baca berulangkali cerita 'Translator' serta 'Alia', masih saya tersenyum. Masih ketawa. Tetapi akhirnya apabila saya menutup buku ini, saya mengetawakan diri sendiri. 

Antara buku fiksyen tempatan yang ditulis dalam bahasa Inggeris oleh penulis tempatan, yang terbaik pernah saya baca. 


Salam hormat.

RM


Comments

Popular posts from this blog

biodata ruhaini matdarin

Novel Jendela Menghadap Jalan - sebuah trivia; bahagian 1

Hari-Hari Terakhir di Jesselton