Hanyut, Novel Wacana Penentangan bentuk baharu
Membaca Novel Hanyut
terbitan DBP 2015 menghubungkan pembaca kepada hubungan manusia Barat dengan
manusia Timur, serta hubungan manusia moden dengan manusia masa silam menerusi
peranan pelayaran dan sebuah pulau sebagai medium penyampaian. Di sini Faridah
Abdul Hamid, pengarang novel ini berusaha mengembalikan kegemilangan aktiviti maritim
di Tanah Melayu yang pernah gemilang suatu masa dahulu. Novel Hanyut lebih
bersifat Wacana Penentangan dan Wacana Penerimaan, boleh juga dikaji dari sudut
Pascakolonial, Subaltern atau Model Todorov: Hubungan Penjajah-Peribumi. Namun
demikian, sekiranya dilihat dari sudut teori Wacana Penentangan dan Wacana
Penerimaan, novel ini bakal menyerlahkan pemikiran serta idealisme pengarang,
sekali gus mengungkap hal-hal tersurat dan tersirat dalam novel Hanyut.
Luke, seorang pemuda
tampan berketurunan Belanda-Melayu yang menjadi mangsa perceraian ibu bapanya.
Luke dan adik-beradiknya membesar di Barat, manakala ibu Luke seorang Melayu
telah kembali ke Tanah Asal (dipercayai Tanah Melayu). Semakin tumbuh dewasa,
Luke berasa hidupnya kosong. Luke cuba menjejaki ibunya dan pertemuan semula
dengan wanita kesayangannya itu telah mengembalikan semula sebahagian daripada
jati diri Melayu dan Islam yang telah sekian lama terhakis dari dalam dirinya.
Selepas kematian ibunya, Luke mula belayar mengelilingi dunia dan sebelum
pelayarannya itu hatinya terpaut pada Darian, gadis Melayu yang cantik menawan.
Pelayarannya bersama Teruna Lautan, menghanyutkannya di sebuah pulau bernama
Pulau Orang-Orang Hanyut yang penuh misteri.
Gambaran pemuda tampan
berketurunan Belanda-Melayu sebagai watak utama novel ini dikesan sebagai satu
Wacana Penerimaan peribumi terhadap asimilasi budaya dan agama yang menjadi
salah satu faktor penting pembinaan tamadun menerusi aktiviti penjelajahan dan
penerokaan sejak zaman pra-sejarah hingga ke zaman ledakan industri di Eropah
bagi memenuhi kehendak politik, ekonomi dan sosial. Meskipun dalam diri Luke
berlaku penentangan, kekeliruan mengenai ‘siapa yang lebih unggul’ antara
darah Melayu dan Barat yang mengalir
dalam tubuhnya, namun menerusi cara Luke menanggapi persekitaran, keinginannya
mencari asal-usul diri di pihak ibunya yang merupakan seorang Melayu, telah
menyerlahkan kemenangan dunia Timur bagi menghapuskan bayangan kesan
kolonialisme dan imperalisme yang berlaku di alam Melayu sewaktu zaman
penjajahan dahulu.
Hal tersebut dapat
dibuktikan menerusi kenyataan yang disebutkan oleh Luke sendiri:
Ketika itu usia Zakry
18 tahun. Namanya harum. Ayah gembira. Zakry menjadi sahabat ayah. Mereka
akrab. Mereka bersembang tentang kapal dengan mata bercahaya,
bersungguh-sungguh. Kata ayah, Zakry pewaris bakat pelaut keturunannya. Orang Timur yang kolot itu berjaya
menakluki hati orang Barat yang moden. Hal 83
Menurut Edward Said
(2008:35), pengarang pascakolonial mempunyai impian untuk meruntuhkan
segala-gala mitos tentang keagungan Barat sebagai usaha untuk menyembuhkan luka
penjajahan. Maka dengan itu, Faridah Abdul Hamid secara sengaja menjadikan
Luke, seorang pemuda berdarah Belanda-Melayu sebagai seorang pendengar (mangsa)
dan sebagai wakil dunia Barat untuk menerima Wacana Penentangan yang dilakukan
oleh penduduk peribumi di atas semua sebab dan akibat yang mereka percayai
dibawa dan disebarkan oleh penjajah. Ia terbukti menerusi kritikan Taha:
Katanya
lagi kemodenan yang ditabur penjajah akhirnya membawa anak-anak muda keluar
dari Pulau ini. Penjajah adalah penjajah, sekalipun hadir dengan berpakaian
Melayu atau bersongkok. Katanya lagi budaya tidak mampu mengikat nurani selain
daripada agama. Hal 44.
Taha meneruskan lagi kritikannya:
“Pendidikan, pekerjaan,
kekayaan dan pelbagai macam soal keduniaan itu memisahkan anak-anak muda ini
daripada kami. Daripada agamanya, daripada budaya dan bangsanya. Lihat!
Anak-anak muda itu berseluar singkat dan sendat. Anak-anak gadisnya menyeru
kepada kebinasaan berpakaian seperti telanjang dan kepalanya berbonggol unta.
Al-Quran itu telah lama memberi petanda, dan telah muncul di hadapan mata kita
tanda-tanda kiamat itu. Kedatangan anak penjajah ini juga sedemikian rupa.”
Pekiknya di atas meja warung Samad. Hal 44.
Akan tetapi, novel
Hanyut bukan semata-mata kritikan Timur yang luhur terhadap Barat yang bejat. Ia
juga Wacana Penentangan terhadap tamadun manusia moden kerana ketamakan mereka
terhadap pangkat dan kuasa hingga sanggup menindas golongan bawahan, meskipun
mereka adalah golongan terpinggir dari Tanah Asal sebelum tiba ke pulau
tersebut. Gramsci mengelar kelas golongan terpinggir, atau manusia kecil yang
tidak berkuasa ini sebagai Subaltern. Malahan A.Samad Said juga pernah melakukan
hal yang sama menerusi Hujan Pagi, menegur kezaliman penjajah, yang tidak
semestinya warga asing, bahkan warga tempatan juga. Dan Faridah Abdul Hamid
dengan bijak sekali menggunakan watak seorang pemuda mewakili Timur dan Barat bagi melihat sikap manusia di Pulau
Orang-Orang Hanyut (dalam konteks dunia moden), yang menjadi mangsa kebejatan politik,
ekonomi dan sosial lalu terbuang dari Tanah Asal dan bangkit untuk menjadi
manusia yang ingin berkuasa di pulau baharu (Pulau Orang-Orang Hanyut) bagi
memulakan tamadun manusia baharu, mengulangi proses yang sama sepertimana
tamadun sedia ada di dunia dibina, atau meniru sistem asal yang telah membuang
mereka ke pulau tersebut.
Hal ini dibuktikan
melalui kenyataan watak Aku kepada Luke:
Katanya
lagi, terasing, terpisah, dan saling menguasai bangsa lain adalah permulaan
sebuah tamadun. Hal 128
Hal yang sama juga
dapat dibuktikan menerusi kata-kata Presiden kepada Luke:
Katanya,
dia mempunyai visi yang besar, ingin berkuasa di pulau ini. Hal 142
Dapat juga dilihat
watak Setul yang ingin menewaskan Presiden:
“Presiden juga pernah
mengelar dirinya sebagai Sargon Agung sebelum menggunakan nama Presiden, dia
juga mengubah bangsa asalnya. Katanya dia berbangsa Akkadia. Pulau ini umpama
Mesopotamia tanpa sungai, hanya pulau yang dingin dan kelihatan seperti seorang
perempuan bersimpuh sedih. Dia ingin membangunkan kota-kota kecil daripada
penempatan yang kecil menjadi kota Ur, Ereck, atau Kish. Dia terlalu banyak
angan-angan. Dia menganggap dirinya agung. Dia mahu membina kota impiannya,
tetapi itu tidak semudah yang dia fikirkan. Aku juga mempunyai impian. Ini
adalah tamadun baharu. Aku juga mahu membina tamadun yang lebih hebat dan atas
mahuku. Aku mahu berpaksikan kepada al-quran dan sunnah,” tegas Setul. Hal 153
Walaupun begitu, dapat
dikesan satu lagi Wacana Penerimaan peribumi – merujuk kepada manusia di Pulau
Orang-Orang Hanyut yang melihat Barat (diwakili oleh Luke) sebagai penyelamat
mereka. Menerusi watak Mawar, yang kemudian menukar dirinya sebagai Darian
telah meminta Luke membawanya pergi hingga sanggup menawarkan diri menjadi
isteri kedua Luke demi membebaskan dirinya daripada pemerintahan kejam Presiden
serta keinginan keluar daripada hidup getir di pulau tersebut. Menurut kajian
Umeeta Sadarangani (1997:10): Apabila barat dipandang oleh pengarang India
diaspora sebagai penyelamat golongan wanita yang tertindas dalam komuniti
bangsanya sendiri, ia dilihat satu representasi Wacana Penerimaan terhadap
Barat.
Dapat dilihat di sini
bahawa pemisahan dikotomi antara Timur dengan Barat tidak wujud secara tajam
kerana Wacana Penentangan yang berlaku di pulau tersebut berbentuk baharu,
sehingga Barat dan Timur menjadi kabur, meskipun ruang lingkupnya masih
berbicara mengenai penjajahan pihak atasan terhadap pihak bawahan terhadap
pelbagai bangsa (termasuk Barat) yang menghuni pulau tersebut. Para penghuni
Pulau Orang-Orang Hanyut merupakan cermin kepada bangsa manusia di seluruh
dunia, terutama golongan tertindas tanpa mengira sama ada mereka berada di
Timur atau Barat. Perjuangan mereka adalah untuk meneruskan kehidupan yang
lebih baik lalu mengaburkan konsep Timur dan Barat itu sendiri hingga sanggup
berpihak kepada sesiapa sahaja yang mampu menjaga kebajikan mereka.
Ruang waktu dan latar
tempat yang absurd telah membentuk cerita dalam cerita dalam novel Hanyut,
misalnya bangsa yang wujud beribu-ribu atau beratus-ratus tahun lalu terdampar
di pulau tersebut boleh sahaja ditafsir daripada pelbagai sudut, sebuah pulau
yang kelihatan seperti seorang perempuan bersimpuh merupakan satu simbol kepada
penantian seorang wanita yang ditinggalkan kekasihnya dan setia menunggu di
situ. Gambaran tersebut juga turut merakam pelbagai peristiwa yang saling
berjerait, tindak balas pemikiran yang mewakili Timur dan Barat, kritikan
sosial yang seimbang agar tidak menjejaskan estetika dan akhirnya ia
menghidangkan kepada pembaca akan sebuah pengalaman mencari jati diri, kembali
kepada satu bangsa (dalam konteks ini Melayu) yang unggul dan Islam yang syumul
sebagai pegangan hidup.
***
Bahagian paling menarik dalam novel ini bermula agak lewat dan 70 halaman terawal sekiranya diisi dengan bahagian yang penting, pasti akan menjadikan naskah ini jauh lebih kuat namun ia satu percubaan menarik daripada Faridah dan memandangkan Hanyut adalah novel pertamanya, sokongan harus diberikan kepada naskah ini.
Selamat membaca.
RM
Comments
Post a Comment